Obrigado Brazil!

19 07 2012

Het is weer even acclimatiseren in Houston, waar de zomer nu langzaam aan het doorbreken is (maar overigens nog stukken aangenamer dan vorig jaar). De eerste twee weken van juli zat ik namelijk in de winter! Twee weken op het zuidelijk halfrond, in Brazilië! Klik op de foto’s hieronder om naar het album te gaan!

De eerste week van juli stond al lange tijd omcirkeld in mijn agenda: OMAE2012 in Rio de Janeiro. De OMAE is een wetenschappelijke conferentie voor de offshore industrie in de breedste zin van het woord. Mijn afstudeerwerk heb ik afgelopen najaar niet alleen in thesis vorm geschreven, maar samen met mijn collega’s van SOFEC ook in papervorm. Die paper was geaccepteerd voor de conferentie en is nu dus gepubliceerd en gepresenteerd! Voor een publiek van deskundigen uit de industrie, dus er waren enkele pittige vragen bij, maar de algemene respons was zeer lovend. Wat een fantastische week was het, een week vol interessante (en soms ook duidelijk minder interessante) presentaties, nieuwe mensen leren kennen, uitgebreid uit eten gaan en ondertussen ook nog wel een klein beetje van het nachtleven in Rio genoten.

Het weekend na de conferentie hebben Arun (mijn baas) en ik de toerist uitgehangen in Rio. Heel de dag een auto met chauffeur tot onze beschikking (hoezo verwend?) en van toeristisch hoogtepunt, naar toeristisch hoogtepunt gereden, letterlijk! ‘s Ochtends op naar Corcovade, waar het beroemde grote Jezusbeeld staat, met een fantastisch uitzicht op Rio, ‘s middags gelunchd in de pittoreske wijk Santa Teresa en eind van de middag met de beroemde gondel naar Pão de Açúcar, oftewel de Suikerbroodberg. Daar, ook weer hoog boven de stad een uiterst spektaculaire zonsondergang genoten.

De tweede week zat ik iets verderop in Brazilië, nabij Angra dos Reis, waar een grote scheepswerf zit (BrasFELS). Daar ligt momenteel een van MODEC/SOFEC’s nieuwe projecten: een beest van een FPSO. Veel grote zul je ze niet vinden. Een gigantische VLCC (grootste soort olietanker) is omgebouwd tot drijvend productieplatform. Later dit jaar ga ik daarmee offshore om hem te installeren in meer dan 2000 meter waterdiepte. Afgelopen week aan boord rond gelopen en met de installatie contractor doorgenomen hoe de apparatuur werkt en hoe de installatie gaat gebeuren.


Actions

Information

2 responses

21 07 2012
lexderijk

Wederom een gaaf verhaal! Man man man, wat moet jij het koud hebben gehad in de Braziliaanse winter. Groeten uit (nog steeds) Bangkok

21 07 2012
jorine

wat een gave baan heb jij toch! ik lees je verhalen met veel plezier 🙂

Leave a comment